Heja Linda Skugge!

I normala fall står krönikören Linda Skugge och jag milslängder ifrån varandra i det mesta. Men nu har Linda startat en debatt som jag vill skriva under på. Den handlar om att kvinnor inte får göra det naturligaste som finns offentligt- amma sitt barn.

Linda hade varit med sin bebis på Edsbacka Krog i Sollenuna och ätit. När hon skulle amma blev hon hänvisad att sitta bakom en skärm för att hon inte skulle störa de andra gästerna. Tycker att det är förjävligt. När jag hör detta har jag svårt att förstå att det är år 2006 vi pratar om. Har vi inte kommit längre i utvecklingen? Att amma ett barn är ju för tusan ett av det mest naturliga man kan göra. Det är ju inte så att vi kvinnor sitter och visar brösten och det är definitivt inte med syftet att någon ska bli sexuellt upphetsad. Man döljer med tröjan så gott det går och vi visar oftast inte mer än lite hud. Sen behöver man faktiskt inte titta om man nu finner det så fruktansvärt stötande.

Har haft en liten privat marknadsundersökning om detta och har blivit förvånad av svaren. Männen är emot att kvinnor ammar offentligt, tex på en restaurang. De tjejer som är emot det har inga egna barn och jag tror nog att de ändrar uppfattning den dag de själva blir mammor.

Jag har själv ammat två barn och faktiskt bara mött en negativ reaktion en endaste gång. Det var när jag, Linda och Kattis var på en restaurang då Kalle var nyfödd. Vid bordet mittemot oss satt en man med utländsk härkomst som blev alldeles svart i ögonen när jag började amma. Han grävde frenetiskt i fickan och halade fram ett radband som han upprört började snurra på mellan fingrarna medan han blängde på mig. Jag kände mig otroligt provocerad av detta och ammade extra länge och ofta bara för att jävlas med gubbjäveln.

Heja Linda! Jag stöttar dig till hundra procent i den här frågan. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0