En vit månad

Jag är ett riktigt julfreak och brukar börja lyssna på julmusik och dricka glögg redan i mitten av november. Men i år har jag haft så fullt upp. Att jobba heltid och ha två barn är inte världens lättaste. Dessutom har det regnat i flera veckor förutom några tillfälliga snöflingor. Så julstämningen har helt enkelt inte infunnit sig. Inte förrän idag på vägen hem från jobbet.

Jag och Kattis satt och pratade om julgardiner och jag kom på att jag skulle sätta upp ett par gamla vinröda jag har långt in i garderoben i vårt kök. Genast fick jag en syn framför mig hur jag skulle pyssla med det ikväll när barnen somnat.

Jag såg framför mig hur jag skulle stå och stryka gardinerna i köket medan jag hade tända ljus överallt. I bakgrunden skulle jag spela första julskivan för i år och då och då skulle jag sippra på varm vinglögg. Men så kom jag på att jag har lovat mig själv att ha en nyttig vecka utan alkohol och fet mat. Förra veckan var nämligen katastrofalt onyttig. Plötsligt halkade jag och Kattis in på ämnet "en vit månad".

Min spontana reaktion var att jag aldrig har haft en vit månad sedan jag började festa. Men visst, det har jag, men troligen inte de senaste tio åren och då räknar jag förstås inte med mina graviditeter. Och med vit månad menar jag verkligen en vit månad, inte ens en droppe rött vin. Kan inte tänka mig att jag har haft det. Varje månad är det  ju minst två middagar eller en fest.

Jag tror dock inte att jag är ensam, kommer faktiskt inte på någon jag umgås med som jag vet har varit spiknykter i en månads tid, rätta mig om jag har fel. Förutom Kattis som påstår att hon har varit det i nästan två månader. Det måste ha varit innan vi kände varandra! Men hon är i och för sig min allra vuxnaste kompis så hon har väl rätt i det hon säger. När jag blir vuxen ska jag kanske också ha en vit månad.

Kommentarer
Postat av: Kattis

Hahahaha!! Jag lovar... det är sant, hur otroligt det än låter. :-)
Vuxen och vuxen, bara för att jag gör tjälknöl och sånt betyder inte att jag är vuxen, men jag vet vad du menar!

2006-11-13 @ 20:58:34
Postat av: A

Jag är skeptisk! Men jag får väl ta dig på ordet! : )

2006-11-13 @ 21:47:32
Postat av: Kattis

ok, sex veckor då.... Eller var det kanske fyra...? :-)

2006-11-14 @ 07:08:48
Postat av: Sydde

Hej svejs. Tack så jättemycket för en jättetrevlig kväll (jag sjukskrev mig på fredan och var ute o klättrade hela dan).

Man har ju tänkt och pratat mycket om det där med en vit månad, men jag har nog inte heller lyckats nånsin tror jag. Kanske dags att testa? ...men som min kompis Backe brukar säga (och säkert många med honom): "Visst kan man ha roligt utan sprit - men det är ju dumt att chansa"

2006-11-14 @ 08:58:02
Postat av: A

Hahaha, så sant, så sant!
Tack själv för mycket snack och mycket vin! : ) Det får vi göra om!

2006-11-14 @ 09:13:30
Postat av: Josse

Jag hade ju en vit månad! Den sprack bara en vecka innan?

2006-11-19 @ 20:04:17
Postat av: Josse

EDIT: Den sprack ju bara en vecka innan...

2006-11-19 @ 20:07:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0