Djurförsök

image125

Kalles
fisk Disco är en riktigt seg jäkel. Jag och Patrik hade aldrig trott att han skulle överleva till sommaren ens, men Linda hävdade att hon hade köpt den starkaste fisken i affären. Och när vi åkte till Luleå för två veckor sedan visade det sig att hon hade rätt. Vi hade ingen som matade honom under veckan vi var borta så vi hade förberett oss på att han skulle flyta upp och ned ned vi kom hem. Men icke. Han var enormt hungrig men mådde bra i övrigt.

Och jag ska erkänna att jag och Pata i tystnad hade hoppats på det första alternativet. Han luktar nämligen ruttet. Om vi inte byter vatten var femte dag så stinker det kring fiskskålen. Det är hans bajs som luktar apa.

Det lär dock dröja innan han kastar in handduken. Även min bror Daniel, som är duktig på fiskar, hävdar att Disco är en överlevare. Han är tydligen en kampfisk av något slag. Daniel sa att man inte kan sätta ned en annan fisk med Disco för då dödar han honom. Han sa att man kunde testa detta genom att sätta en spegel mot fiskskålen.

Och det var ju jag bara tvungen kolla om det stämde. Därför gjorde jag och Josse ett litet djurförsök igår. Vi höll spegeln mot skålen och det började genast hända grejer. Disco fällde ut gälarna som som en sköld. Han började simma runt runt i skålen som om han var galen. Det var nästan otäckt att se.

När vi nu har insett vilken hård jävel det är som simmar i spagettiburken har hoppet om att han ska dö en naturlig död minskat rejält. Hur gammal blir en fisk egentligen? Förlåter Gud en om man bara råkar tappa honom i toalettstolen?

Kommentarer
Postat av: Erica

Tror han lever i en massa herrans år. Har en kompis vars guldfisk har levit i massor med år. Ska höra med henne hur länge hos haft en och samma

2007-07-07 @ 14:39:29
Postat av: Charina

Jag tror nog varken gud eller Kalle förlåter er om ni råkar tappa honom i toalettstolen. Djur lär barn ansvar och annat nyttigt vet du väl, så sköt honom väl nu =)

2007-07-07 @ 19:11:39
Postat av: KB

haha... riktig kämpe denna Disco!!!

2007-07-08 @ 22:29:49
Postat av: Viktor Hedén

Om Gud förlåter er vet jag inte men att ni bryter mot djurskyddslagen om ni spolar ner fisken det vet jag. Har man skaffat ett djur har man ett ansvar att ta hand om det under hela dess livstid, förutsatt att ni inte säljer fisken. Tanken på att sälja fisken har inte slagit er innan ni funderade på att spola ner den?
/Viktor Hedén Djurskyddet Sverige

2007-07-09 @ 09:29:01
URL: http://www.djurskyddet.se
Postat av: A

Kära Viktor. Jag skojade när jag sa att jag skulle spola ned den. Disco simmar lungt. Var är din humor?

2007-07-09 @ 09:41:22
Postat av: Erica

Anneli...nu har du varit ut på hal is när du "hotat" om att spola ner fiskfan *asgarv* Fisken som varken har känslor eller hjärnkapacitet utöver dom inpräntade instinkterna som finns i dess ryggrad, kanske är hemskt ledsen nu för att du har så onda tankar om den *haha*

2007-07-09 @ 14:49:43
URL: http://egirl.blogg.se
Postat av: Pappa Patrik

Viktor - olyckor händer så lätt. Om det skulle vara så att jag kommer hem en blöt kväll och "råkar" snubbla på min sons Blixten McQueen-bil, och då faller mot fiskskålen som välter och går sönder så fiskjäveln ramlar ut. Och om jag då även av en händelse hade en filekniv i handen som av en riktig oflyt hamnade rakt på fisken som inte överlevde. Bedöms detta som brott mot djurskyddslagen. Om du menar allvar med ditt inlägg är du inte helt hundra. (Det är klart vi inte har ihjäl fisken men det är ju naturligtvis pga Kalle - inte nån jävla "lag")

2007-07-09 @ 18:37:04
URL: http://antifisk.yes
Postat av: Erica

Pappa Patrik: Får jag bli medlem i antifisk.yes??? Är det gratis?

2007-07-10 @ 00:08:08
URL: http://egirl.blogg.se
Postat av: Linda

Är med Viktor era jäkla djurplågare! Vad har alla emot min alldeles ypperliga födelsedagspresent till Kalle? Att jag inte skulle orka med att sköta en sån själv och att Kalle har tappat intresset för länge sedan har inget med saken att göra. Är övertygad om att Disco är en väldigt själfull liten fisk - hoppas att han förlåter mig för att jag älskar sushi.

2007-07-11 @ 12:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0