Den tröttsamma könskampen

I går läste jag en krönika skriven av en tjej som benämnde sig själv som ultrafeminist. Krönikan handlade om att hon klädde sin son i rosa kläder för att hon tycker att vi placerar våra barn i könsroller för att vi klär pojkar i blått och flickor i rosa. 

Jag är också feminist. I alla fall på det sättet att jag tycker saker som att män och kvinnor ska ha lika lön för lika arbete är självklara. Och att man har det jämställt hemma. Men jag klär min pojke i typiska pojkfärger och jag klär min flicka i typiska flickfärger. Varför? För att jag tycker att det är naturligt. 

Jag har ingen lust att sätta på Kalle en rosa jacka bara för att det ska minska klyftan mellan könen. Han är inget vapen i könskampen. Dessutom tycker jag att det är naivt att tro att våra barn växer upp och blir jämställda om vi klär dem i andra färger. Det handlar om arv och miljö. De tar efter sina föräldrar. Om barn växer upp i ett hem där mannen och kvinnan har lika värde, där bägge tar ansvar för barn, mat, städning osv så lär de sig att göra likadant. Det är min teori. 

Något som jag också tror påverkar våra barn mer än vad vi tror är valet av leksaker. Jag har redan från då Kalle var jätteliten varit noga med att han inte bara ska ha bilar, lego, actionfigurer och tåg. Alltså typiska pojkleksaker. Utan han har också en spis, låtsasmat, kastruller, dockor, dockvagn. Typiska tjejleksaker. 

Nu har han dock aldrig varit speciellt intresserad av att leka med detta. Det har bara varit bilar som existerat. Men "tjejsakerna" finns i alla fall där och jag uppmuntrar honom gärna till att leka med dem. Precis som det är viktigt att Isabella kan leka med bilar, båtar, fotbollar..etc... 

Jag har en kompis som, när hon var gravid sa att hennes son minsann skulle bära rosa. I dag har sonen bara färger som grön, blått, brunt, grått och på sin höjd rött. Och jag förstår henne. Jag älskar att klä Isabella i rosa prinsessdrömmar och Kalle i en tuff outfit i militärgrönt. Men därmed inte sagt att Isabella inte kan vara tuff. Det går att vara cool och hård i rosa också!

Kommentarer
Postat av: Charina

..och mjuk och go i militärgrönt =)Jag skulle heller aldrig klä Selma i rosa, nu har hon nästan bara rosa och lila kläder! Men i leksaksväg har hon roligare med grävskopor och traktorer än dockor, även om dessa också går hem.
Håller med dig om att klä killar i rosa bara för att man ska är en märklig handling. Gillar man själv och barnet rosa, klä det då i det oavsett kön, men inte bara för att..

2007-06-15 @ 11:06:19
Postat av: Erica

Jag har också en feministisk ideologi gällande vissa saker. Kan dock lova att jag kommer att klä min ev dotter så "flickaktigt" som möjligt och son i typiska killkläder. Det bara är så, inget svammel med att vara rebell-aktig genom att bryta på sånt som är självklart!!! En tjej är en tjej, en pojke är en pojke. Punkt slut!

2007-06-15 @ 22:38:13
URL: http://egirl.blogg.se
Postat av: Charina

Fast en tjej är ju en tjej även om hon bär grönt eller blått och en pojke har ju fortfarande snopp även fast han har rosa byxor på sig! Tycker inte att färgerna är självklart bara för att barnet har ett visst kön. Dock tycker jag att Selma är för sött och gosig i rosa och lila, vi får se vad som händer om jag får en pojke nästa gång.
Däremot stör jag mig på sådana som propsar på att klä sin son i rosa bara för att visa att man minsann kan göra så..

2007-06-16 @ 00:23:34
Postat av: Erica

Jag skulle aldrig klä min ev son i något rosa...

2007-06-16 @ 07:19:14
URL: http://egirl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0