Läbbigt

En flicka dog av att ha blivit bränd av en manet i Thailand i dag http://www.metro.se/se/article/2008/04/03/11/2323-45/index.xml och jag fick en klar minnesbild av en dag för sex år sedan då jag och Patrik var där.

Det var första dagen på semestern och vi gick ned i det varma vattnet för att ta ett dopp. Plötsligt känner jag hur något "piskar" runt mitt ena ben och det börjar bränna något kopiöst. Jag sprang skrikande och gråtande upp ur vattnet och satte mig på stranden och tittade förskräckt på benet. Det bubblade på huden och i en decimetertjock ring runt benet såg det ut som ett brännsår.

Jag grät och hade jätteont och Patrik hade ingen aning om vad han skulle göra. Då kom en thailändare springande från ingenstans. Han plockade gräs vid vägkanten som han på väg fram till oss gnuggade mellan sina händer. Sedan la han gräset på benet och genast försvann den värsta smärtan. Sedan bad han Patrik springa till en affär och säga manet och be om en salva. Jag och mannen gick upp till hotellet där jag fick badda benet med ättika. Och när Patrik kom med krämen (som garanterat inte är laglig i Sverige) försvann all smärta och svullnad på en minut.

Efter den dagen har jag blivit skiträdd för att bada i havet utomlands och de två kvarvarande veckorna i Thailand simmade jag bara i poolen. 

Sex år senare har jag fortfarande kvar märken på benet av brännmaneten och då ska man tänka på att jag bara råkade få på mig några trådar som lossnat. Den stackars flickan som dog i dag hamnade mitt i maneten. Fy tusan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0