Överlevnadstips

Det har kommit ut en bok som heter  "Överlevnadstips för småbarnsmamman". Där finns bland annat dessa tips:

* Vänta 3-4 år mellan barnen.

* Bestäm tid för sex.

* Ha EN grälkväll i veckan.

* Vänta tills barnen är två år innan dom börjar på dagis. 

Jag tycker inte att det var några bra tips. 

För det första tror jag för barnens skull att det är roligare om det är två år mellan syskonen än om det är fyra år. De har mer gemensamt då. Sen är det förstås jobbigare för föräldrarna. Jag tror dock att det kan vara värt att ta några jobbiga år för att få den där gemenskapen. Sen är det förstås inte alltid man kan bestämma hur många år man vill ha mellan, ibland kanske man inte alls kan få ett syskon, men jag menar OM man fick bestämma.  

För det andra tycker jag att en bestämd tid då man ska ha sex känns otroligt fantasiöst och planerande. Barnen sover ju någon gång och en snabbis behöver inte vara tråkigt. 

För det tredje tycker jag att EN grälkväll i veckan känns tillgjort och jobbigt. Ska man gå och bära på allt man irriterar sig på tills på måndag då? Nej, ut med språket och få det överstökat istället för att lägga på hög. 

För det fjärde. Jag undrar hur många föräldrar som har råd att vara hemma tills barnet är två år. Varför ge ett sånt råd? Antagligen är författarna höginkomsttagare som inte tänker på att ett sånt råd bara ger oss andra dåligt samvete. Jag tror inte att det finns något som är sämre eller bättre när det gäller dagisstarten. Alla barn är olika, har olika behov och framförallt har alla familjer olika förutsättningar. 

Om jag fick ge några råd till blivande småbarnsföräldrar skulle det bli dessa: 

* Ta med napp på BB och introducera fortast möjligt. Nappen är en räddare i nöden! 

* Lär bebisen att sova i egen säng redan från första stund och lär det somna själv. Det är mysigt att ta upp det i sin egen säng, men det ger mycket mer frihet att det sover själv. Både du och barnet sover bättre. 

* Om det är 2-3 år mellan barnen, försök göra det äldre barnet blöjfritt (åtminstone på dagen) innan det yngre barnet föds. Det underlättar att bara ha ett blöjbarn. 

* Börja träna flaska tidigt på barnet så att det kan ta både det och bröstet. Underlättar för mamman och ger frihet. Man är inte låst vid barnet utan pappan kan också mata. Tänk på att det finns barn som bara växer upp på mjölkersättning, det är inget fel på den. Skit i amningspropagandan och känn efter hur du själv vill ha det och vad du själv mår bra av.  

* För relationens skull; se till att ha barnvakt då och då och gör saker på egen hand med din partner.  Åk iväg över en helg, gå på restaurang, gör vuxensaker. Om man inte har farmor/mormor nära, finns det säkert någon kompis som kan ställa upp ibland. Detta är nog det viktigaste tipset. Inte bara för att för att man ska få vara ensamma ihop utan också för att få sova och bli gladare som förälder. 

Mina råd bygger på egen erfarenhet eftersom vi gjorde många misstag med första barnet som vi inte gjort med det andra. Och tillvaron är helt klart mycket skönare nu. Men alla barn är ju olika, vissa barn vill inte sova medan andra vill det. 

Vad är era bästa tips?


Kommentarer
Postat av: Erica

Bestäm tid för sex?? Oj var upphetsande... Dina tips var bättre!

2007-04-18 @ 12:16:12
Postat av: Malin

bra saker du sa... =)
Håller med om ALLT!
Men en annan grej kan ju vara att inse att barn faktiskt skriker.. Har en kompis som fick sitt första för 2 veckor sen och hon sa idag på msn att hon satt och klurade på HUR hon skulle ta sig in i duschen...

Hoppas att allt är bra med er alla! Tänkte på dig här om dagen då Elias blev magsjuk... Trist sjukdom det är hörru!!!!
Själv har jag liiite ångest, ska iväg på fredag och söva elias, ska operera in ett rör i höger öra....

Sköt om dig!
Kram Malin

2007-04-18 @ 14:09:53
Postat av: A

Malin- ja just det, det har vi ju pratat om ja. Det där att många inte kan låta barnet gråta en stund. Allt är bra med oss nu, friska efter magsjukan. Har en länk jag måste skicka dig, mailar! Kram!

2007-04-18 @ 14:54:59
Postat av: Charina

Jag kan inte låta mitt barn ligga och gråta. Även om jag är medveten om att det är naturligt klarar jag inte av det.
Stackars mig och stackars barn när nästa kommer, jag är fullt medveten om att det är helt omöjligt att kunna sköta två barn utan att något får gråta en stund.. =)

2007-04-18 @ 22:38:17
Postat av: Charina

Tips var det ja..
1. Köp flaska och ersättning dag ett. Bara vetskapen om att barnet inte kommer att svälta ihjäl om jag inte står ut med ammandet, gjorde att min amning flöt på alldeles utmärkt (nåja).
2. Köp en bärsjal
3. Fortsätt att göra egna saker själv - barn blir inte lyckligare av att du slutar leva ditt eget liv. Barn vill ha nöjda föräldrar.
4.Skaffa flera vuxna som har en nära relation till barnen - ju fler som älskar dem - ju tryggare barn. (vilket också innebär att man inte oroar sig så mycket utan kan slappna av och njuta av att ha barnvakt=)

2007-04-18 @ 22:46:00
Postat av: Charina

Med att stå ut med ammnadet menar jag smärtan i början - inte att det är tråkigt =D

2007-04-18 @ 22:46:42
Postat av: A

Charina- Bra tips! Speciellt råd 4! Det är ett väldigt bra tips som är helt sant!

2007-04-19 @ 09:12:05
Postat av: Natasa

Hej Anneli,

Vilken rolig blogg, ett nöje att läs. Håller med alla dina tipps, de funkar super och barnet mår kannon. Du var ju min mentor i början ang spädbarn. Utan dina råd hade jag varit helt knäpp:)

2007-04-23 @ 12:50:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0