Stockholm i mitt hjärta

Jag talar ju alltid så bra om Norrland och min hemstad, som jag älskar, men nu tänkte jag faktiskt hylla den plats där jag valt att leva mitt liv- Stockholm. Här kommer de fem främsta anledningarna till att jag älskar den här staden, i den ordning som följer.

1. Jobben

Det behövs egentligen inte så mycket förklaring till det. I mitt yrke är det svårt att bo i Luleå, du har inte så många valalternativ. Jobbar man med media is this the place to be!

2. Klimatet

I dag föll det några snöflingor i Luleå och det ligger fullt med snö på marken. Här har det varit 20 grader varmt och strålande sol i dag. Jag gillar snö men det räcker om den kommer i december och försvinner i slutet av januari. Nu vet jag ju att ni som bor i norr gillar snön, eller i alla fall säger ni att ni gör det, men det får väl finnas någon måtta på eländet. Det är ju för tusan snö nästan halva året! Jag vill ha sol och varmt större delen av tiden.


3. Utbudet

Jag går sällan på konserter, aldrig på musikaler och teater MEN jag älskar att veta att jag kan göra det ikväll om jag skulle känna för det. Jag kan se världsartister i Globen, gå på spännande museum, sticka till Arlanda och resa i stort sett vart som helst i världen- utan att ta ett anslutningsflyg. Och så ska vi inte bara prata om alla topprestauranger, nattklubbar och barer. I love it!


4. Mentaliteten

I Stockholm kan du nästan gå utklädd som en gris på stan utan att bli uttittad. Man kan vara annorlunda. Det är okej att vara gay. Man får tjäna pengar. Jantelagen talar inte ett lika tydligt språk här som i norr. Det finns en missvisande bild av stockholmare som dryga, och att de är nedlåtande mot de som kommer från norrland eller någon annanstans i Sverige. Så är inte fallet. Det är dock tvärtom. I norrland pratar man gärna skit om stockholmare och försöker visa att man inte ska tro att man är någon för att man bor eller är ifrån Stockholm (jantelagen igen). Och kära vänner där uppe, bli inte sura nu, jag pratar allmänt men jag pratar också av egen erfarenhet. Jag tror också att de allra flesta av mina vänner som är inflyttade stockholmare från norr kan hålla med mig i vad jag säger.

5. Myggen

Jag tror aldrig att jag skulle köpa hus om jag hade bott kvar i norr. Det är väl ingen idé att ha en altan när man inte kan sitta ute hela kvällarna utan att se ut som en nåldyna dagen efter. Surret, sticken, blodsugandet. Jag blir nästan galen bara jag tänker på det.


Så nu är jag klar. Hit me!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0