Helg!

Har haft en bra vecka. Rätt kul på jobbet, har jobbat lite på kvällarna också men det är bara roligt. Men nu är det ledigt som gäller. Ska jobba på söndag och är därmed ledig fredag och måndag. Dessutom tar jag ut lite komptid och behöver därför inte komma till jobbet förrän vid halv sex på söndagkväll. Rena rama lyxen!

I morgon ska vi sova, sova och sova. Vi ska städa lite och mysa. Och så ska jag laga långkok. Ska göra en fläskkarré i rödvin i stekgryta i ugnen i tre timmar. Har aldrig gjort något sådant så det blir mycket spännande. Linda, Gustav och deras barn kommer på besök från Söderköping och jag hoppas de gillar köttbullar om maten skiter sig.

I morgon ska jag och Kalle dessutom ha brandträning. Vi ska prata om hur man gör om det ryker eller brinner på natten. Krypa in till oss. Få upp dörren om han inte tar sig in till oss och framförallt prata om var vi ska samlas om det skulle börja brinna. Har hört att det är bra så att man vet att alla är ute.

Vet inte vad det är med mig men jag är grymt nojig över bränder för tillfället och det skulle lugna mig lite om Kalle kände till de här sakerna. Vad tror ni? Är det för tidigt att gå igenom lite enkla saker om sånt?



Min lilla brandman.

Kommentarer
Postat av: C

Jag tror absolut inte det är för tidigt, de borde ju ha haft något sådant på förskolan redan?

2009-03-05 @ 23:17:52
Postat av: Linda L

Det är inte det minsta tidigt. Superbra idé. De mår bra av en plan och brukar följa den om det händer något. Tänk så många barn annars som brunnit inne för att de gömt sig i garderoben... snyft

2009-03-06 @ 10:16:22
Postat av: Kattis

Håller med tidigare "talare" - det är inte för tidigt och verkligen en jättebra idé!!! Ja, usch tänk den lille killen som brann inne nyligen för att han gömt sig i garderoben. Sååå hemskt!

2009-03-06 @ 11:57:27
Postat av: Veronica

Hej kusin!

Det finns material på www.sosalarm.se anpassat för barn i förskoleåldern (och även för lite äldre barn) som på ett pedagogiskt sätt berättar om hur det kan gå till vid tex en brand.

Ramsor som "112- lätt att slå..."

Där finns både sagor och bilder att färglägga så man minns SOSnumret lättare.. En mun- en näsa- och två ögon =112. Jag som har en liten 3-årig brandman hemma övar ofta på att krypa ut under röken och stänga dörren efter oss, komma ihåg adressen där vi bor när vi "ringer och larmar" . Han älskar att släcka bränder! Lycka till!

2009-03-06 @ 23:46:50
Postat av: A

Bra att ni tycker att det var en bra idé! Har tränat lite nu. Och tack Veronica för dina råd! Ska kolla in det där! Kram!

2009-03-07 @ 19:04:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0