Juni 19, 2010

Så har jag då varit med om det kanske största jag någonsin kommer att vara med om. Mina barns födslar slår förstås allt och mitt eget bröllop kommer också antagligen att slå det men sen kommer nog kronprinsessan Victorias vigsel i storkyrkan. Jag fick vara med. Jag fick sitta där bland kungar, drottningar, prinsar, prinsessor, presidenter och bevittna en stor historisk händelse.

Fredagskvällen ägnade jag åt att göra bröllopstidning vilket jag gjort i snart två veckor. Det blev bylinefest med nästan en hel tidning som jag skrivit. Kom hem tolv i går kväll med en adrenalinkick som heter duga och var nervös inför bröllopet i dag. Kunde inte sova alls.

Hann bara vara hemma någon timme i dag innan det var dags att bege sig mot stadshuset. På mig hade jag klänningen som jag inhandlat för den stora dagen. Vid stadshuset visades alla gäster till speciella bussar som tog oss till Storkyrkan. Där satt jag på sektion L som är en läktare i mitten av kyrkan. Framför mig satt tjugo av Victorias närmaste vänner. Jag hade ingen sikt till altaret men jag såg tydligt när alla kungligheter gjorde entré i kyrkan. Mary och Frederik av Danmark, Mette-Marit och Haakon från Norge, Albert av Monaco, Daniels föräldrar, Madeleine, drottningen, Daniel Westling och Carl Philip och så Victoria och kungen förstås.

Det var mycket mycket mäktigt!

Victorias vänner sa "ååååhh" när Victoria för första gången visade sig i sin vackra klänning och när Daniel Westling grät under ceremonin grät också flera i bänkraderna. Inte jag dock till min stora förvåning. I vanliga fall är jag väldigt blödig vid bröllop. Men jag skrev för fulla muggar vilket kanske störde min koncentration något. I ungefär samma ögonblick som Victoria och Daniel lämnade kyrkan hade Metro nämligen lämning på tidning nummer två för dagen. Jag ringde in min rapport i all hast medan kungligheterna lämnade kyrkan.

Här lite bilder från dagen:



Jag i min fina klänning utanför Storkyrkan.



Närbild.



Gästerna har bänkat sig. det är bara fem minuter tills Victoria anländer. Därmed var det också slut på fotograferingen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0