Svamp på hjärnan

Jag har plötsligt skaffat mig en hobby. Förutom löpandet då förstås för det får väl också anses vara en hobby. Men ett av det roligaste jag vet just nu är att plocka svamp. För två år sedan hade jag aldrig plockat svamp i hela mitt liv. I år plockade jag för första gången en riktig kantarell och nu har jag börjat lära mig flera olika sorter.
 
I helgen cyklade jag iväg några minuter från där vi bor, parkerade cykeln och låste fast den i ett träd. Sen gick jag, bara tio meter från gångvägen i skogen, och hittade snabbt massor av trattkantareller. Fick syn på en under en gran och när jag kröp in under granen fanns där säkert 40 stycken. Efter en liten stund sprang jag plötsligt på en massa svart trumpetsvamp. De hade jag inte smakat innan så jag tog bara några och lämnade resten. På kvällen stekte jag den i smör och testade och den var riktigt god. Smakade ungefär som trattkantarell och kan nog bli smaskens i en sås. I kväll ska jag därför cykla tillbaka till stället där jag hittade svampen och plocka resten, det fanns säkert 30 kvar.
 
Jakten på svamp är så roligt så jag kan typ inte tänka på annat, i natt till och med drömde jag om det. Det är förstås inte lika roligt att rensa allt man plockat men jag och P brukar hjälpas åt och om man gör det framför tv:n så går det rätt bra. En annan sak som inte var så rolig är att jag och Anna, som jag ofta plockar svamp med, stötte på orm när vi plockade i helgen. Två svarta snokar som låg ihopslingrade mitt framför oss. Otroligt äckligt och jag blev skiträdd. Plötsligt blev jag något försiktigare i skogen än jag varit tidigare. Jag har ju vetat att det finns orm i skogen, men jag har inte brytt mig så mycket. Det man inte vet finns inte, typ så. Nu vet jag och det känns lite jobbigt. Kommer verkligen titta var jag sätter mina fötter framöver.
 
Här nedan: Svart trumpetsvamp och trattkantarell.
 


 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0