Smarrig mat!

Det var länge sedan jag bjöd på ett recept här på bloggen. Och eftersom det jag lagade till mig och Ulrika igår var så gott måste jag bara dela med mig av det till er. Annorlunda, smarrigt och framförallt enkelt att tillaga.

Viltlax
4 personer

Ca 600 g laxfilé (hel eller portionsbitar) Jag tog fyra styckfrysta laxbitar.
1 tsk salt
2 1/2 dl matlagningsgrädde
2 msk konc vilt- och kantarellfond
2 msk lingonsylt
1 krm svartpeppar
1 tsk timjan

1. Sätt ugnen på 225 grader. Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form.
2. Blanda grädde, viltfond, sylt, peppar och timjan. Häll över laxen.
3. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 minuter.
4. Servera laxen med såsen, pressad potatis och kokta grönsaker. Ha gärna rårörda lingon till.

Jag ökade mängden grädde när jag gjorde rätten för att få mer sås och då måste man ju förstås öka mängden av de andra ingredienserna också. Jag gjorde lite på känn. Ett tips är att testa med en tjockare grädde än matlagningsgrädde. Det ska jag göra nästa gång eftersom såsen blev lite rinnig.

Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: ebba

MUMS

2007-09-09 @ 10:19:05
URL: http://www.omebba.blogg.se
Postat av: Charina

Lät gott, men jag ställer mig dock lite tveksam till lingonsylten i såsen! Går det att hoppa över den och stoppa något annat istället tro?

2007-09-09 @ 13:16:54
Postat av: A

Charina- jag var också ytterst tveksam över sylten i såsen men det var en höjdare konstigt nog. Testa! Du kommer att bli förvånad! Jag lovar dig!

2007-09-09 @ 16:22:21
Postat av: Jenny

Hej hej! Känner att jag bara MÅSTE testa viltlaxen till middag idag - varför inte förgylla en vanlig blå-måndag? Hör av mig om familjens utlåtande... Kram Jenny

2007-09-10 @ 11:04:56
Postat av: A

Så rätt, så rätt! Haha! Hör av dig sen om vad ni tyckte! Tror att ni som jag kommer att älska den! Kram på er!

2007-09-10 @ 13:43:15
Postat av: Jenny

Tack för receptet Anneli - ALLa gillade det! Såsen var ju super!!! Ska defenitivt laga detta fler gånger.../ Jenny

2007-09-10 @ 21:01:15
Postat av: A

Kul att ni tyckte om det! Jag tycker också att det är en höjdare! Kram!

2007-09-11 @ 06:35:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0