Yummie!

När vi var på middag hos Natasa och Jakob i helgen berättade de att de ofta lagade mat från Arla.se och det gjorde mig inspirerad. Vi gör ju veckomatsedel på söndagarna och den här gången satte jag mig framför datorn när jag planerade. I dag har jag gjort en av recepten jag hittade där och det var såååå himla gott. Och nyttigt! Om man kör GI alltså och bara äter sallad till.

Här nedan finns receptet om ni vill testa. Jag  fick dock inte tag på chipotlepasta utan köpte istället en indisk stark kryddblandning på en asiatisk butik. Jag tror dock att det blir lika gott med chipotle!

Köttfärsrullar i het sås

Ingredienser

4 port
400 g köttfärs
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk malen spiskummin
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl crème fraiche
färsk koriander eller persilja

Sås:
1 gul lök
smör
1 burk krossade tomater, ca 400 g
1 köttbuljongtärning
2 tsk chipotlepasta
1 dl crème fraiche

Gör så här

Börja med såsen. Skala och hacka löken. Fräs den i smör i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och låt såsen koka ca 5 min. Blanda köttfärs, salt, peppar, spiskummin, vitlök och crème fraiche. Rör till en jämn smet. Forma färsen till ovala bullar. Stek dem runt om i smör i en stekpanna ca 8 min. Lägg ner dem i såsen och strö över koriander. Servera med kokt ris, bönor och frästa grönsaker.

Från Arla.se


Kommentarer
Postat av: KB

Mumsigt det ser ut!!!!

2008-09-17 @ 11:23:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0